Études d’après

1986-1996


The studies I carried out at the beginning of my career fulfilled a dual function. The first, obviously, was technical acquisition. For that, I went to works by masters which impressed me, and tried to draw them with graphite pencil on paper. For certain chromatic and luminous effects, existing in the original paintings, trying to achieve a similar effect with the few resources of graphite seemed to be an unattainable task. But the results outweighed the effort, obstinacy and insistence. From an early age, studies incorporated errors and proceeded until completion. This because I realized that a complete study gets harmony to the set in a more effective way and gave me a more balanced notion of the resources acquired. And the completion of the studies fulfilled the second function, which was to transform them into finished works that could be sold and sustain the continuity of work, study and research. Without this, it would be impossible to sustain an investment of time and research of this magnitude. I often incorporated finished studies to original works which I developed in dialogue with them, adding value to the set. Some of these works ended up in important collections. Anyway, the work was gratifying and helped me to consolidate technical resources that I started to use with increasing resourcefulness and allowed me to move on to more ambitious authorial works. Looking at these drawings today, from more than three decades away, I realize the crucial importance that they had in the development of the later work, and I have them in great esteem.

Études d’après

1986-1996


Os estudos que realizei no início de carreira cumpriam uma dupla função. A primeira, obviamente, era aquisição técnica. Para isso ia a obras de mestres que me impressionavam, e tentava desenhá-las com lápis grafite sobre papel. Para certos efeitos cromáticos e luminosos, existente nas pinturas originais, tentar obter um efeito similar com os poucos recursos do grafite parecia ser uma tarefa inatingível. Mas os resultados compensavam o esforço, a obstinação e a insistência. Desde cedo os estudos incorporaram erros e prosseguiram até a finalização. Isso porque percebi que um estudo finalizado harmonizava o conjunto de uma maneira mais eficaz e me dava uma noção mais equilibrada dos recursos adquiridos. E a finalização dos estudos cumpria a segunda função, que era a de transformá-los em obras acabadas que podiam ser vendidas e custear a continuidade do trabalho, do estudo e da pesquisa. Sem isso, seria impossível sustentar um investimento de tempo e pesquisa dessa envergadura. Muitas vezes incorporei estudos finalizados a trabalhos originais que desenvolvi em diálogo com eles, agregando valor ao conjunto. Algumas dessas obras foram parar em acervos importantes. De qualquer forma, o trabalho era gratificante e me ajudou a consolidar recursos técnicos que comecei a usar com crescente desenvoltura e me permitiu partir para trabalhos autorais mais ambiciosos. Vendo esses desenhos hoje, há mais de tres décadas de distância, percebo a importância crucial que tiveram no desenvolvimento do trabalho posterior, e os tenho em grande estima.