Moradas nomades is a work made in ekphrasis with art and poetry: developed over four years, it is the result of my close collaboration, as a visual artist, with Brazilian poets. The project is an interaction between visual and textual (poetic) languages: visual suggestions feed the making of poems and vice versa. Of special interest is the collaboration with a large cycle of poems by Josely Vianna Baptista, which gave rise to 7 series of drawings, named after some of her poems: “Misiones”, “Where Heaven meets Earth”, “Coix Lacrima”, “Dois rios/Ostro”, “From zero to zenith”, “Moradas nômades” (which gave the project its title) and “Roça barroca”, a poem that later on named her seminal book. These series are the synthesis that commands the continuity of several poetic-visual projects that were developed on the following years. The project got two comprehensive instalations, at Museu Oscar Niemeyer, in Curitiba, and at Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, both in 2005.
Moradas nomades é uma obra feita em ekphrasis com arte e poesia: desenvolvida ao longo de quatro anos, é o resultado da minha estreita colaboração, como artista visual, com poetas brasileiros. O projeto é uma interação entre as linguagens visual e textual (poética): sugestões visuais alimentam a feitura de poemas e vice-versa. De especial interesse é a colaboração com um grande ciclo de poemas de Josely Vianna Baptista, que deu origem a 7 séries de desenhos, com os nomes de alguns dos seus poemas: “Misiones”, “Onde o Céu encontra a Terra”, “Coix Lacrima”, “Dois rios/Ostro”,“Do zero ao zênite”,“Moradas nômades”(que deu título ao projeto) e “Roça barroca”, poema que mais tarde nomeou seu livro seminal. Essas séries são a síntese que comanda a continuidade de vários projetos poético-visuais que se desenvolveram nos anos seguintes. O projeto ganhou duas instalações abrangentes, no Museu Oscar Niemeyer, em Curitiba, e no Instituto Tomie Ohtake, em São Paulo, ambas em 2005.